Armatör | Gemi sahibi, taşıyıcı |
Acente | Herhangi bir limanda armatör adına faaliyet gösteren, onun temsilciliğini yapan kuruluş |
NVOCC | “Non Vessel Operating Common Carrier” (Gemi sahibi olmadan taşımacılık yapan) |
Co-Loader | Forwarderların yüklerini kendi yükü ile konsolide ederek taşımacılık yapan |
Forwarder | Karayolu,havayolu,denizyolu, demiryolu taşımacılığını, gümrükleme ve sigorta hizmetlerinin operasyonunu gerçekleştiren,aktif bir acenta ağına sahip olan organizatör firma |
Bill Of Lading (B/L) | Denizyolu konşimentosu |
Master B/L | Ana konşimento |
House B/L | Ara konşimento |
Charter Taşıma | Geminin tamamen yada kısmen (part kargo) kiralanarak yapılan taşımadır |
Charter Party | Taşımacı ile armatör arasında yapılan sözleşmeye verilen isimdir |
Bulk Yükleme | Konvansiyonel yük taşımacılığında dökme yükleme |
Broker | Armatörle yükleyici arasında aracılık yapan,komisyoncu |
RO-RO Taşımacılığı | Araç,treyler veya konteyner taşıyan gemilerle yapılan taşımacılık |
Yükleme Boşaltma Terimleri | |
Free In (FI) | Limandaki yükleme masrafı |
Free Out (FO) | Limandaki boşaltma masrafı |
Liner In (LI) | Yükleme masrafının armatöre ait olması |
Liner Out (LO) | Boşaltma masrafının armatöre ait olması |
Stuffing | İstifleme, yükü konteynere yerleştirme |
Unstuffing | Konteynerin içini boşaltma |
Stevedoring | Gemiyi yükleme ve boşaltma hizmeti |
Liman Terimleri | |
Storage | Limanda depolama / ardiye |
Demuraj | Geminin kendisine tanınan yükleme ve boşaltma süresini aşması yada konteyner içinde bekleyen yükün tanınan süreden önce gümrükten çekilip boşaltılmaması |
Free Time | Serbest süre.Yükün demuraja girmeden bekleyebileceği süre. Süre aşımında demuraj uygulanır. |
THC | (Terminal Handling Fee) : Limandaki elleçleme ücreti |
Geçici Kabul | Türkiye’deki gümrük mevzuatı gereği konteynerler gümrüğe tabi mal statüsündedirler. Bu nedenle bir konteynerin limandaki gümrüklü sahadan çıkarılması veya tekrar limana getirilmesi halinde ortaya çıkan gümrükleme masrafıdır. |
Navlunla İlgili Terimler | |
CAF | (Currency Adjustment Factor) Amerikan dolarındaki dalgalanmaların navluna dahil edilmesi |
BAF | (Bunker Adjustment Factor) Deniz aşırı taşımalarda fuel oil fiyatlarındaki dalgalanmaların belli oranda navluna dahil edilmesi |
Primaj | Genellikle Türkiye’den ihracat navlunlarında kullanılan armatörün riskini azaltmak için koyduğu ek ücret |
War Risk Surcharge (WRS) | Savaş riski olan limanlara yapılan seferlerde navluna ilave olarak alınan ek ücret |
High Cube Surcharge | High Cube konteyner için alınan ilave ücret |
IMCO Charge | Tehlikeli madde taşımalarında armatörün talep ettiği ek ücret |
- Armator: Shipowner, carrier
- Acente: Organization acting on behalf of the shipowner at any port, representing them
- NVOCC: “Non Vessel Operating Common Carrier” (Carrier operating without owning vessels)
- Co-Loader: Carrier consolidating forwarders’ loads with their own cargo for transportation
- Forwarder: Organizational firm handling road, air, sea, and rail transportation, customs clearance, and insurance operations, with an active agency network
- Bill Of Lading (B/L): Sea waybill
- Master B/L: Master waybill
- House B/L: Intermediate waybill
- Charter Taşıma: Transport by renting the whole or part of a ship (part cargo)
- Charter Party: Name given to the contract between the carrier and the shipowner
- Bulk Yükleme: Bulk loading in conventional freight transportation
- Broker: Broker mediating between the shipowner and the loader, a commission agent
- RO-RO Transportation: Transportation carried out with ships carrying vehicles, trailers, or containers
- Yükleme Boşaltma Terimleri (Loading and Unloading Terms):
- Free In (FI): Loading cost at the port
- Free Out (FO): Unloading cost at the port
- Liner In (LI): Loading cost belonging to the shipowner
- Liner Out (LO): Unloading cost belonging to the shipowner
- Stuffing: Stacking, placing cargo into a container
- Unstuffing: Emptying the contents of a container
- Stevedoring: Loading and unloading services for ships
- Liman Terimleri (Port Terms):
- Storage: Port storage
- Demuraj: Exceeding the loading and unloading time granted to the ship or not unloading the cargo in the container before the granted time in customs
- Free Time: Free time. Demurrage is applied when the waiting time of the cargo exceeds this period without entering demurrage.
- THC (Terminal Handling Fee): Handling fee at the port
- Geçici Kabul: According to Turkish customs regulations, containers are subject to customs duties. Therefore, it is the customs cost that arises when a container is removed from the customs area of the port or brought back to the port.
- Navlunla İlgili Terimler (Freight-related Terms):
- CAF (Currency Adjustment Factor): Fluctuations in the US dollar included in freight
- BAF (Bunker Adjustment Factor): Fluctuations in fuel oil prices included in freight to some extent in overseas transportation
- Primaj: Additional fee imposed by the carrier to reduce the risk
- War Risk Surcharge (WRS): Additional charge applied to freight for voyages to ports with war risk
- High Cube Surcharge: Additional charge for High Cube containers
- IMCO Charge: Additional fee requested by the carrier for transporting hazardous materials